Posypywarki samochodowe należą do maszyn wykorzystywanych w celu zabezpieczenia pokrytych śniegiem i lodem dróg publicznych, ulic, chodników i parkingów. Warstwa soli lub piasku sprawia, że gładka i śliska powierzchnia lodu zmienia fakturę, co zwiększa przyczepność i minimalizuje ryzyko poślizgu. Z jakich elementów zbudowane są posypywarki i jak działają?

Budowa posypywarki samochodowej

Znajomość konstrukcji i podzespołów posypywarki samochodowej pozwoli lepiej zrozumieć, jak działa, i w jaki sposób rozrzuca materiał. Maszyna składa się z:

  • podwozia – rama spawana z kształtowników stalowych z poprzecznymi elementami nośnymi, wyposażona w zaczepy do mocowania osi jezdnej zakończonej czopami, na których znajdują się łożyska z osadzonymi miastami kół jezdnych. Do ramy mocowany jest dyszel, którego pozycję można zmienić w kabinie przez operatora, a także elementy instalacji hydraulicznej, pneumatycznej, elektrycznej, skrzynia ładunkowa oraz osłony i adapter rozrzucający;
  • skrzyni ładunkowej o konstrukcji skorupowej, które wnętrze wyposażono w kabłąki z rurami odciążającymi mechanizm podający, w skrzyni znajduje się sito, a także osłony gumowe mocowane na krawędzi wszystkich ścian, których celem jest zapobieganie stratom materiału podczas pracy posypywarki;
  • mechanizmu podającego wyposażonego w rolki prowadzące, napędzane przez silnik hydrauliczny, po których przesuwa się pas przenośnika – przemyślana konstrukcja sprawia, że pas pracuje bez poślizgu;
  • adapter rozsypujący – mocowany do ramy, do której przytwierdzono również silniki hydrauliczne z prawą i lewą tarczą rozrzucającą;
  • instalacja hydrauliczna, pneumatyczna i elektryczna

Jak działa posypywarka samochodowa do soli?

Teraz możemy przejść do zasady działania posypywarki samochodowej. Środek, w tym przypadku sól, przesuwa się po pasie przenośnika i jest dozowany na tarcze adaptera. Łopatki tarcz rozsypujących można przestawiać w zależności od zapotrzebowania. Adapter rozrzucający umieszczony jest pod osłonami z blachy stalowej.

Zadaj pytanie